Jak sprzedać mieszkanie szybko i bezproblemowo?
opublikowane:Chcąc sprzedać mieszkanie należy pamiętać o kilku istotnych sprawach, które są niezbędne do przeprowadzenia transakcji zgodnie z prawem. Istotne by przed sprzedażą nieruchomości przygotować wszystkie potrzebne dokumenty, tak by proces sprzedaży przebiegł sprawnie i nie zniechęcił potencjalnego kupca.
Oto wykaz dokumentów niezbędnych do przeprowadzenia transakcji dla sprzedaży następujących nieruchomości:
Mieszkanie spółdzielcze (spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu)
- Akt notarialny umowy sprzedaży lub darowizny albo przydział wydany przez spółdzielnię. Może to być również pismo potwierdzające przyjęcie w poczet członków spółdzielni lub przekształcenie prawa lokatorskiego na własnościowe.
- Zaświadczenie wydane przez spółdzielnię, które potwierdzi, iż lokal jest Twoją własnością i nie jest zadłużony.
- Aktualny odpis księgi wieczystej, jeśli została założona.
- Gdy odziedziczymy mieszkanie niezbędny jest dokument o nabyciu spadku i uiszczeniu podatku od spadku.
- Zaświadczenie o braku zameldowanych osób w lokalu.
- Rachunki za media, bieżące książeczki opłat.
Lokal hipoteczny (z księgą wieczystą i udziałem w gruncie)
- Akt notarialny umowy sprzedaży lub darowizny.
- Aktualny odpis z księgi wieczystej.
- Zaświadczenie od zarządcy budynku o niezaleganiu z opłatami na fundusz remontowy i braku zadłużenia wobec wspólnoty (w tym również aktualne informacje o planach remontów i wpłatach na fundusz remontowy).
- Gdy odziedziczymy mieszkanie niezbędny jest dokument o nabyciu spadku i uiszczeniu podatku od spadku.
- Zaświadczenie o braku zameldowanych osób w lokalu.
- Rachunki za media, bieżące książeczki opłat.
Dom lub działka
- Akt notarialny umowy sprzedaży lub darowizny.
- Aktualny odpis z księgi wieczystej.
- Aktualny wypis z rejestru gruntów.
- Informacja o przeznaczeniu działki na miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.
- Mapa działki: ewidencyjna lub zasadnicza.
- Gdy odziedziczymy mieszkanie niezbędny jest dokument o nabyciu spadku i uiszczeniu podatku od spadku.
- Decyzja o wysokości podatku od nieruchomości.
- W przypadku działki w użytkowaniu wieczystym niezbędna jest umowa o ustanowienie tego prawa i decyzja o wysokości rocznej opłaty.
- Zaświadczenie o braku zameldowanych osób w sprzedawanym domu.
- W przypadku sprzedaży domu w stanie surowym, z rozpoczętą budową lub dom z rozbudową niezbędne jest ważne pozwolenie na budowę i dziennik budowy.
- W przypadku nieogrodzonej działki należy pokazać jej granice lub wyznaczyć ponownie jej granice zatrudniając geodetę.
Do przeprowadzenia transakcji kupna/sprzedaży zgodnie z obowiązującym prawem niezbędne są następujące dane:
- imię i nazwisko,
- imiona rodziców,
- stan cywilny,
- miejsce zamieszkania,
- data urodzenia,
- PESEL,
- NIP,
Dla spółek i innych osób prawnych:
- wpis do ewidencji działalności gospodarczej lub KRS,
- REGON,
- NIP,
- umowa spółki,
- uchwała na zbycie/nabycie nieruchomości,